EV-Laadstation


aspecten:


EV-station verwijst naar een locatie waar elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen. Bij het kiezen van een laadpunt zijn er verschillende factoren, zoals het kiezen tussen 1-fase of 3-fase opladen, het implementeren van load balancing om de belasting op het stroomnet te minimaliseren, en het gebruik van zonne-energie om de laadsnelheid te verhogen en te profiteren van de afschaffing van de salderingsregeling. Het is belangrijk om deze factoren te overwegen bij het installeren van een EV-laadpunt om de beste oplaadmogelijkheden te bieden.

1 of 3 fase: Bij het kiezen tussen 1 of 3 fase opladen was mijn keuze snel gemaakt omdat er al een 3-fase aansluiting beschikbaar was. Hierdoor kan ik mijn elektrische auto met maximaal 11 kWh per uur opladen. Hoewel 1 fase ook voldoende zou zijn, wilde ik voorbereid zijn op toekomstige ontwikkelingen. Daarom heb ik besloten om een 5-aderige kabel te gebruiken met 4 mm² per ader, bestaande uit 3 fasen, nul en aarde.

load balancing: Om te voorkomen dat mijn laadstation het elektriciteitsnet te zwaar belast, ben ik van plan om load balancing toe te passen. Dit zorgt ervoor dat het laden automatisch wordt aangepast aan de beschikbare capaciteit van het net.

Zonnepanelen: Het is nuttig om de optie te hebben om alleen op te laden wanneer de zon schijnt, vooral als de salderingsregeling is afgeschaft.



3-fase EV groep:


Meterkast aanpassing: zoals gezegd is er al een 3fase aansluiting die alleen voor de kookgroep gebruikt wordt. Daarom heb ik besloten een 3 fase groep aan te leggen voor het EV laadstation.

groepenkast-ev

Wedstrijd klok

Outdoor 7 segments cob-led klok. Wedstrijdklok waarbij de led segmenten gestuurd worden door een arduino mega en gebufferd door darlington transistoren, direct op de uitgangen.
Zie menu of hier



facebook


Copyright © 2024 Jan Maaskant